Liian halvassa lämpöpumpputarjouksessa on jotain mätää

Lämpöpumppukaupan onnistumisessa on kyse enemmän oikean liikkeen kuin laitteen löytämisestä. Kuva: Vladislav Gajic | Dreamstime.com
Lämpöpumppukaupan onnistumisessa on kyse enemmän oikean liikkeen kuin laitteen löytämisestä. Kuva: Vladislav Gajic | Dreamstime.com

Onnistut lämpöpumpun hankinnassa varmimmin, kun kiinnität laitteen toimittavaan yritykseen vähintään yhtä paljon huomiota kuin itse laitteeseen. Liian halpa on liian hyvää ollakseen totta.

Pyydät tarjouksia maalämmön avaimet käteen -toimituksesta ja kuusi yritystä vastaa. Viiden tarjoama hinta on hyvin lähellä toisiaan, mutta yksi tarjous on 3 000 euroa muita halvempi.

Hypitkö riemusta ja valitset tolkuttoman halvan tarjouksen, kun kerran “saat halvalla”?

Siinä tapauksessa olet hakoteillä.

– Asiakkaan pitäisi olla kiinnostuneempi siitä, miksi joku myy muita halvemmalla kuin siitä, miksi joku myy kalliilla. Jos jokin tarjous poikkeaa merkittävästi muista, siihen täytyy olla jokin syy. Jos yksi maalämpötarjous on muita halvempi lyhyemmän lämpökaivon porareiän takia, sen pitäisi laittaa asiakkaan hälytyskellot soimaan, sanoo toiminnanjohtaja Jussi Hirvonen Suomen lämpöpumppuyhdistys Sulpu ry:stä.

Mahdollisia selityksiä on muutamia ja mikään niistä ei ole erityisen hyvä. Yritys ei ehkä osaa laskea kunnolla, luottaa kaivoon osuviin satunnaisiin pohjavesivirtauksiin tai sillä on niin huono lämpöpumppu, että se pystyy hyödyntämään muita vähemmän kaivon ilmaisenergiaa ja käyttää enemmän sähköä.

Karuin vaihtoehto on, että yritys tietää kaivon olevan alimitoitettu, mutta tarjoaa sitä silti saadakseen urakan halvalla hinnalla.

Kummallisuuksista voi kysyä suoraan

Mahdollista on toki sekin, että yritys on rehellinen, mutta laskennassa on nojauduttu johonkin virheelliseen arvoon inhimillisen erehdyksen vuoksi.

– Miksi ei kysyisi tarjoajalta suoraan: sinulla on kolme tonnia halvempi tarjous kuin muilla, mistä se johtuu?

Samankaltaista ajattelua kannattaa soveltaa hinnan lisäksi muihin yksityiskohtiin. Jos usean tarjouksen joukossa yksi poikkeaa jossakin kohtaa selvästi muista, syy tähän pitää selvittää.

Hankki sitten parin tuhannen euron ilmalämpöpumppua tai toistakymmentä tuhatta maksavaa maalämpöjärjestelmää, Hirvonen suosittelee kiinnittämään laitetta enemmän huomiota yritykseen.

– Moni tuijottaa vain pumppua, vaikka asennus ja palvelu sen ympärillä on paljon tärkeämpää. Kuluttaja voisi olla kiinnostuneempi yrityksestä, sen referensseistä, toimituskunnosta ja taloudesta. Vastaako se huutoonsa eli hoitaa huoltosopimukset takuuvelvoitteet, entä löytyykö siltä huoltopuhelinnumero?

Päähuomio laitteen sijaan toimittajaan

Laitteissakin on eroja, mutta usein eri asioissa, kuin mihin markkinointi kiinnittää huomion. Mainoksissa nostetaan esiin usein hyötysuhteet, mutta Hirvosen mukaan energialaskussa näkyvät euromääräiset erot ovat pääsääntöisesti melko marginaalisia.

– Tärkeämpää on, että laite on luotettava ja toimiva, mieluiten tunnettu ja laadukas merkki – ja ennen kaikkea, että asentavan yrityksen kunto on hyvä.

Mistä asiansa osaavan liikkeen tunnistaa? Aluksi on helppo tarkistaa, että yrityksen kylmäaineluvat ovat kunnossa. Lämpöpumput ovat kylmälaitteita, joiden asentaminen on luvanvaraista toimintaa. Lupatiedot löytää Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin internetsivuilta.

– Asentajille on olemassa myös EU-sertifikaatti. Sertifioituja asentajia löytyy Suomesta jo satakunta kappaletta. Sekin kertoo jotain siitä, miten vakavissaan yritys on, kuuluuko se Sulpu ry:hyn.

Yhden tiskin malli turvallisin

Yrityksen pitkä ikä on osoitus siitä, että se pystynyt harjoittamaan kannattavaa liiketoimintaa ja tehnyt siis jotain oikein.

– Alalla ei voi toimia pitkään, jos ei hoida takuuasioita kunnolla. Yrityksen pitkä ikä on yksi indikaattori siitä, että asiat hoituvat.

Hirvonen sanoo, että varsinkaan saneerauskohteissa vakavasti otettava yritys ei yleensä tee tarjousta ainakaan suuresta järjestelmästä käymättä paikan päällä.

– Puhelimessa ei pystytä selvittämään tarjoukseen tarvittavia yksityiskohtia riittävän tarkasti.

Turvallisinta on ostaa kokonaispalvelua yhdeltä tiskiltä. Siinä sama yritys myy ja asentaa laitteet sekä vastaa huolloista ja takuista.

Tämä on asiakkaalle helppoa ja antaa varmuutta takuuasioiden varalta. Lisäksi se, että yritys pystyy tarjoamaan näin kokonaisvaltaista palvelua, kertoo jotain sen toiminnasta.

– Urakan pilkkominen ei kannata, koska se jättää vastuiden rajat epäselviksi. Jos ostaa pumpun yhdeltä ja asennuksen toiselta yritykseltä, soittaapa vikatilanteessa kummalle tahansa, vastaus on helposti, että vika on toisen.

Tunne perusasiat ja tietämyksesi rajat

Lämpöpumppujärjestelmiin kannattaa perehtyä ennen hankintaa. Mitä paremmin tuntee tuotteen, jota on ostamassa, sitä paremmin pystyy erottamaan paisutellut myyntipuheet tosiasioista. Riippumatonta tietoa saa esimerkiksi alan lehdistä ja Motivan tuottamista infomateriaaleista sekä energianeuvonnasta osoitteesta www.eneuvonta.fi. Sivuilla on energianeuvojien yhteystiedot suorien kysymysten esittämistä varten.

Asioihin paneutuessa on syytä muistaa, että maallikko ei muutu lehtiä lukemalla lämpöpumpputekniikan ammattilaiseksi. Hyvillä perustiedoilla saa eväät suhtautua myyntipuheisiin kriittisesti, mutta ei ymmärrystä tehdä ammattilaisten käsitysten vastaisia päätöksiä laitteiston mitoituksesta tai muista teknisistä yksityiskohdista.

– Vaikka oma älykkyys olisi kuinka korkea, asiantuntija ajattelee lämmitystä ja talotekniikka kokonaisuutena laajemmin.

Jos sivuuttaa esimerkiksi kaikki tässä annetut ohjeet ja ostaa polkuhintaisen, epäkelvon järjestelmän, suurin syyllinen löytyy peilistä.

– Vastuullinen myyjä ei myy asiakkaalle väärää järjestelmää, mutta myyjän lisäksi ostajalla on vastuunsa. Asiakkaan vastuun siirtäminen yhteiskunnalla tai muulle valvontainstanssille ei ole mahdollista, summaa Hirvonen.

Sulpun internetsivuilla on lämpöpumpun ostajalle yksityiskohtainen opas.