Turvallista ajoa oikeanlaisilla renkailla

Autoilija voi varautua tulevaan talveen muun muassa tarkistamalla etukäteen talvirenkaiden kunnon. Hyvät renkaat ovat tärkeä turvallisuustekijä, mutta myös renkaiden säilytykseen, oikeaoppiseen vaihtamiseen sekä rengaspaineisiin on hyvä kiinnittää huomiota, jotta renkaiden turvallisuusominaisuudet toteutuvat. 

Liikenneturvan verkkosivuilla muistutetaan, että ajoneuvon hallinta riippuu auton renkaan ja tienpinnan välisen kosketuspinta-alan pitävyydestä. Etenkin tien ollessa jäinen, luminen tai märkä, renkaan ajo-ominaisuudet korostuvat. Vaikka rengasmerkki ja -malli olisikin pärjännyt hyvin testeissä, kuluneena rengas ei ole turvallinen.

Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo painottaa myös hyvää liikennekäyttäytymistä, sillä kuljettajan toiminta on iso riskitekijä onnettomuuksissa, vaikka renkaat olisivatkin kunnossa. 

Kitkat vai nastat?

Tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos keliolosuhteet sitä edellyttävät. Talvirenkaat voivat olla nastarenkaat tai nastattomat talvirenkaat eli kitkarenkaat.

Kitkarenkaiden vaihtamista ei tarvitse kiirehtiä, sillä niitä voi käyttää silloinkin, kun talvirenkaiden käyttöaika on jo ohi tai ei ole vielä alkanut. Autonrengasliitto ei kuitenkaan suosittele kitkarenkaita ympärivuotiseen käyttöön niiden huonompien märkäpito-ominaisuuksen vuoksi.

– Vaikka kitkarenkailla saa ajaa ympäri vuoden, kesärenkaat ovat paremmat kesäkeleillä ja kesänopeuksilla ajettaessa, Vuoristo kertoo.

Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alun ja maaliskuun lopun välisen ajan lisäksi muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää. Liikenneturvan mukaan märällä ja sileällä jäällä nastat parantavat renkaan pitoa, kun taas sohjoisella ja lumisella kelillä pitoon vaikuttavat enemmän renkaan kitkaominaisuudet ja kuviointi.

– Nastarengas on hyvä valinta, kun talvikelit vaihtelevat, mutta ne toimivat erittäin hyvin lumellakin. Kitkarenkaat sopivat tasaisempaan talvikeliin ja ovat myös hiljaisemmat. Nastattomia talvirenkaita on kehitetty paljon viime vuosina, joten ero nastarenkaisiin ei ole enää niin suuri. Pitäisin kuitenkin nastarenkaita turvallisuuden maksimoinnin kannalta parempina talviajossa, Vuoristo sanoo.

Renkaiden ominaisuuksien vertailu voi olla haastavaa

Renkaiden hintaan vaikuttaa moni asia, ja vertailu voikin olla hankalaa. Renkaat kannattaa valita aina alueen ajo-olosuhteiden ja oman käytön mukaan.

– Talvella renkailta vaaditaan enemmän, joten etenkin talvirenkaisiin kannattaa panostaa ja hankkia pohjoisen talven olosuhteisiin tarkoitetut renkaat. Kesärenkaita valitessa tärkeitä asioita ovat esimerkiksi märkäpito- ja vedenpoisto-ominaisuudet. Leveällä renkaalla lähtee helpommin vesiliirtoon maantienopeuksissa, kun renkaan urissa on vettä, Vuoristo muistuttaa.

Renkaan valintaan vaikuttaa usein myös renkaan ulkonäkö, vierintävastus ja rengasmelu.

– Autolehdissä on paljon rengasvertailuja keväisin ja syksyisin, joten niistä saa hyviä vinkkejä.

Myös rengasliikkeistä voi kysyä neuvoa renkaiden valinnassa.

Renkaiden hinnat vaihtelevat riippuen valmistajasta ja mallista, mutta Vuoristo muistuttaa, että hankintahinta ei ole aina se, jolla päästään halvimpaan ratkaisuun.

– Renkaan alhainen vierintävastus voi vaikuttaa siihen, että polttoainetta kuluu vähemmän. Jos rengasseos on pehmeämpi, rengas voi pitää paremmin ajaessa, mutta myös kulua nopeammin. Etenkään talvirenkaiden ostohinnassa ei kannattaisi säästää.

– Joskus kesärenkaat saattaa saada edullisemmin syksyllä ja talvirenkaat keväällä, joten esimerkiksi kesärenkaita vaihtaessa voi hankkia uudet talvirenkaat varastoon odottamaan syksyä.

Jos aikomuksena on ostaa käytetyt renkaat, Vuoristo muistuttaa tarkistamaan, ettei niissä ole pullistumia, viiltoja tai muita vikoja. Käytettyä autoa ostaessa mukana tulevat renkaat kannattaa nostaa pois tavaratilasta ja tarkistaa.

Tarkista renkaiden merkinnät

Nastattomissa talvirenkaissa on yleensä ”mud and snow” -merkintä, josta kertoo lyhenne M+S. Tällaisella merkinnällä varustetut talvirenkaat ovat hyväksyttyjä 1.12.2024 saakka, ja siitä eteenpäin nastattomista talvirenkaista pitäisi löytyä 3PMSF -merkintä eli vuoristosymboli (3PeakMountainSnowFlake). Se kertoo, että rengas on tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin ja se täyttää standardin mukaisen lumipitovaatimuksen.

Etenkin käytettyä autoa ostaessa kannattaa vilkaista myös renkaiden muut merkinnät, joista selviää muun muassa valmistusvuosi. DOT-merkinnän kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valmistusviikon ja kaksi viimeistä valmistusvuoden. Jos uusi rengas on ostohetkellä esimerkiksi kolme vuotta vanha, vaikuttaa se myös renkaan kokonaisikään, vaikka renkaan kuluminen alkaakin vasta käyttöönottohetkestä. 

Renkaasta löytyy myös valmistajan nimen tai tavaramerkin lisäksi muun muassa renkaan leveys, profiili, vannekoko, kantavuus- eli kuormitusluokka sekä nopeusluokka.

Varmista renkaiden kunto ennen asennusta

Renkaiden kuntoa on syytä tarkkailla ja hankkia ajoissa uudet, sillä renkaiden kunto on tärkeä turvallisuustekijä liikenteessä. Renkaat voivat olla liian kuluneet tai niissä voi olla havaittavissa epätasaista kulumista.

Liikenneturvan verkkosivuilla kerrotaan, että vaadittuna talvirenkaiden käyttöaikana talvirenkaassa kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 3 mm ja kesärenkaissa vähintään 1,6 mm.

– Renkaat kannattaa vaihtaa riittävän aikaisin, eikä odottaa siihen, että ollaan minimissä. Kesärenkaissa on uutena yleensä noin 7–8 mm kulutuspintaa. Renkaiden sadekelin ominaisuudet heikkenevät ja vesiliirtovaara kasvaa, kun renkaiden kulutuspinnasta on kulunut yli puolet, Vuoristo varoittaa.

Sadekelillä kesärenkaiden urasyvyyden turvasuositus onkin Autonrengasliiton mukaan vähintään 4,0 mm, joten uusien renkaiden hankintaa kannattaa harkita viimeistään silloin.

Ajo-olosuhteet ja ajotapa vaikuttavat renkaiden kulumiseen

Epätasaista kulumista voivat aiheuttaa esimerkiksi virheellinen tasapainotus, kuluneet iskunvaimentimet tai väärät ohjauskulmat.

Jos renkaat ovat kuluneet epätasaisesti, syy selviää huollossa tai rengasliikkeessä.

– Jos on ajanut esimerkiksi katukivetyksen reunaan, ohjauskulmat ovat voineet mennä vinoon. Renkaat kuluvat myös vetävillä pyörillä enemmän, Vuoristo sanoo.

Kulutuskestävyyteen vaikuttavat auton ja ajo-olosuhteiden lisäksi ajotapa. Taloudellisesti ajamalla ja välttämällä voimakkaita jarrutuksia ja kiihdytyksiä renkaat pysyvät pidempään hyvässä kunnossa.

Vaikka renkaat eivät olisi kovin kuluneet, ne voivat olla niin vanhat, että renkaat kannattaa vaihtaa uusiin. Vuoristo nostaa esimerkiksi kevytperävaunujen renkaat, joiden kuntoa ei tule välttämättä mieleen tarkistaa, jos käyttö on ollut vähäistä.

Renkaiden vaihtoon kunnon välineillä

Renkaiden vaihtaminen onnistuu autoilijalta itseltäänkin, kunhan muistaa muutaman turvallisuuteen ja oikeaoppiseen vaihtamiseen liittyvän seikan ja hankkii kunnolliset rengastyökalut työtä helpottamaan.

Renkaat kannattaa aina vaihtaa tasaisella ja kovalla alustalla ja riittävässä valossa. Vuoristo suosittelee hankkimaan hallitunkin, sillä se on auton omaa tunkkia varmempi valinta. Ohjekirjasta on hyvä tarkistaa esimerkiksi auton korin oikea nostokohta sekä muut merkkikohtaiset ohjeet, mutta nostokohdan kanssa kannattaa olla tarkkana, jotta vältytään korivaurioilta.

– Ohjekirjaan merkitty nostokohta on yleensä suunniteltu auton omalle tunkille, joten hallitunkille se ei välttämättä sovikaan.

– Kannattaa myös varmistaa, että auto ei pääse putoamaan, jos tunkki jostain syystä pettää tai alkaa pikkuhiljaa laskemaan. Auton alle voi laittaa joko toisen tunkin tai jotakin muuta, minkä päällä auton paino on.

Tähän tarkoitukseen sopii esimerkiksi tukevat ja säädettävät autopukit.

Renkaita suositellaan kierrättämään edestä taakse ja takaa eteen. Jos pyörimissuunta (rotation) on merkitty renkaaseen, sitä on noudatettava, sillä se vaikuttaa auton turvallisuuteen. Rengas voi olla myös suunniteltu toimimaan molempiin pyörimissuuntiin, jolloin suuntaa ei ole merkitty.

– Paremmat renkaat kannattaa aina asentaa taakse, Vuoristo lisää.

Rengaspaineet kylmästä renkaasta

Rengaspaineet on myös syytä tarkistaa vaihdon yhteydessä. Autonrengasliitto suosittelee lisäksi tarkistusta kerran kuukaudessa. Jos rengaspaine on liian alhainen, renkaan vierintävastus lisääntyy ja auton hallittavuus kärsii.

Oman auton suositellut rengaspaineet näkee auton ohjekirjasta tai auton ovipilarissa tai polttoainetankin luukussa olevasta tarrasta. Suositukset vaihtelevat auton kuormauksen mukaan – suurempi kuorma vaatii kovemmat rengaspaineet.

Jos rengaspaine on liian alhainen, polttoaineen kulutus lisääntyy ja väärät rengaspaineet vaikuttavat auton ajo-ominaisuuksiin sekä lyhentävät renkaiden käyttöikää.

Rengaspaineet kannattaa tarkistaa aina kylmästä renkaasta, ei renkaan lämmettyä pitkän ajomatkan jälkeen.

Renkaiden vaihto liikkeessä

Renkaidenvaihto kannattaa jättää ammattilaisille, jos on epävarma, osaako sen tehdä oikein tai jos ei ole vaihtamiseen tarvittavia välineitä tai sopivaa paikkaa. Renkaanvaihtopalveluja tarjoavat esimerkiksi rengasliikkeet, huoltoasemat sekä autoliikkeet.

Rengasliikkeistä saa lisäksi apua muun muassa renkaiden ja vanteiden valintaan ja siellä hoituu myös renkaiden kuntotarkistus ja tasapainotus, ohjauskulmien ja iskunvaimentimien tarkistus sekä renkaiden kausisäilytys. Myös vanhojen renkaiden kierrätys hoituu rengasliikkeen kautta.

Vuoristo muistuttaa pyörän pulttien jälkikiristyksestä 100-200 ajokilometrin jälkeen, tekipä renkaiden vaihdon ammattilainen tai autoilija itse. Kiristys on hyvä muistaa myös silloin, kun rengas on jouduttu irrottamaan esimerkiksi huollon takia.

Säilytä kuivassa ja viileässä

Jos kotoa ei löydy sopivia tiloja renkaiden kausisäilytykseen, voi hyödyntää esimerkiksi rengasliikkeiden, autoliikkeiden tai huoltoasemien rengashotellipalveluja.

Silloin renkaat ovat valmiina liikkeessä, kun vaihto on ajankohtainen, eikä niitä tarvitse kaivella varaston perukoilta ja nostella autoon.

Rengashotellipalveluihin voivat kuulua kausisäilytyksen ja alle laiton lisäksi esimerkiksi pulttien jälkikiristys, renkaiden pesu sekä kuntotarkastus, jossa mitataan renkaiden ilmanpaineet ja tarkistetaan urasyvyys.

Kotonakin varastotiloissa renkaat kannattaa säilyttää asianmukaisesti, kuivassa ja viileässä paikassa, suojassa valolta. Kun renkaat säilyttää rengaspusseissa, ne ovat suojassa mahdollisilta samoissa tiloissa säilytettäviltä aineilta, kuten öljyiltä, rasvoilta ja maaleilta. Renkaat on hyvä pestä ja antaa kuivua kunnolla ennen pusseihin ja säilytykseen laittamista.

Keväisin ja syksyisin, renkaidenvaihdon ollessa ajankohtainen, näkee toisinaan rengaskasoja omakotitalojen edustoilla tai autokatoksissa, kun renkaat on tuotu ulos odottamaan vaihtoa tai jätetty jo vaihdetut renkaat odottamaan säilöön siirtämistä. Ne ovat kuitenkin helppoja kohteita varkaille, jotka saattavat kierrellä renkaidenvaihtosesongin koittaessa.

Lähteet: liikenneturva.fi, autonrengasliitto.fi, autotalli.com

Teksti: Marja Haavisto
Kuva: Freepik