Viisas varmistaa selustansa myös omakotitalon remontissa

Tänä päivänä myydään paljon ovelta ovelle -remontteja, joissa sekä remonttitarpeen arviointi että hinta saattavat olla pielessä. Vaikka suurin osa rakennusalan toimijoista on rehellisiä ja osaavia, on asiakkaan syytä varmistaa aina oma selustansa, ja käyttää ammattiapua remonttitarpeen arvioinnissa, sopimuksen tekemisessä ja remontin valvonnassa.

Ovelta ovelle -myyntiä on tehty iät ja ajat. Ennen myytiin partakoneita ja imureita, nyt myydään remontteja. Ovelta ovelle -remonttikauppiaat kiertävät katsastamassa omakotitalojen vesikattoja, ikkunoita, hormeja, vesiputkia, lämmöneristeitä sekä sähkö- ja lämmitysjärjestelmiä, ja tekevät näiden katselmusten perusteella tarjouksia remonteista.

Tällaisessa myynnissä ei ole mitään vikaa, ellei se ole aggressiivista pakkomyyntiä, joka perustuu myyjän tavoitteeseen tehdä kauppa remontin todellisesta tarpeesta riippumatta tai hintaan, joka ei kestä vertailevia tarjouksia. Ongelmana on usein myös, se, että asiakasta painostetaan tekemään päätös saman tien ja laittamaan nimet papereihin ilman, että tämä on saanut miettiä asiaa kaikessa rauhassa.

Peruskorjaamisen ja Rakentamisen Kehittämiskeskus ry:n (PRKK) neuvontainsinööri Timo Jokela on liiankin hyvin perillä siitä, millaisia ongelmia remonttien ovelta ovelle -myyntiin liittyy.

– Vaikeudet tulevat siitä, että myyjät ovat niin hyviä puhumaan ja markkinoimaan, että ihmiset menevät juttuun mukaan ja tuhansien eurojen remontista saatetaan laittaa saman tien nimet paperiin alle. Mitään remonttia ei pitäisi kuitenkaan ostaa nukkumatta yön yli ja pyytämättä tarjouksia myös muilta, Jokela painottaa.

Hätäisten kauppojen uhreiksi joutuvat usein erityisesti iäkkäät ihmiset. Osa myyjistä tekee Jokelan mukaan heidän kanssaan työtä häikäilemättömästi.

– Väsytetään ikäihmistä tuntitolkulla niin, että tälle tulee stressi ja tämä suostuu hätäpäissään remonttiin. Asiakkaita saatetaan myös pelotella esimerkiksi vesivahingolla. Sanotaan, että jos et nyt osta remonttia, putkesi pamahtavat huomenna.

– Pahimmissa tapauksissa muistisairaalle vanhukselle on saatettu myydä kymmenien tuhansien remontti, joka on tarpeeton.

Rahoitussopimus voi olla myös ansa

Periaatteessa asiakas on suojattu laissa 14 päivän peruuttamisoikeudella. Neljäntoista päivän peruuttamisoikeus ei kuitenkaan päde, jos asiakas on kirjoittanut rahoitussopimukseen nimensä alle, sillä rahoitussopimus on sitova. Lähes kaikilla remonttifirmoilla on nykyään rahoitussopimukset valmiina, ja tällaista sopimusta saatetaan siis tarjota asiakkaalle allekirjoitettavaksi ilman, että tälle kerrotaan, ettei kauppaa voi enää tämän jälkeen perua.

Rahoitussopimus ei ole Jokelan mukaan itsessään ongelma, vaan päinvastoin hyvä asia, jos on oikea remontin tarve ja hinnat kohdillaan. Rahoitussopimusta tai muitakaan sopimuksia ei pitäisi kuitenkaan allekirjoittaa ilman, että remonttitarpeen ja sopimuksen arvioimisen apuna on käytetty asioista ymmärtävää ammattilaista.

Tänä päivänä ongelma on, että yhä harvemmalla omakotiasujalla on itsellään ymmärrystä rakenteista ja niiden remontointitarpeesta.

– Jos ei itse ymmärrä, pitäisi antaa ammattilaisen tehdä remonttitarpeen katselmus ja nimenomaan ammattilaisen, joka edustaa tilaajaa, ei myyjää. Yksin ei saisi tehdä minkäänlaista kauppaa tällaisista asioista, joista itsellä ei ole minkäänlaista asiantuntemusta.

Todellinen tarve, oikea hinta?

Yritykset ilmoittavat usein tekevänsä ilmaisia kuntokartoituksia ja tarkastuksia katoista ja hormeista putkiin ja salaojiin. Joidenkin yritysten kohdalla tämä on kuitenkin vain markkinointikeino, jonka ainoa tarkoitus on saada kauppa aikaiseksi.

– Todetaan, että on ongelma, joka pitäisi saada pikimmiten korjattua, vaikkei mitään kiireellisiä toimenpiteitä vaativaa ongelmaa oikeasti olisikaan. Esimerkiksi viemäritarkastuksen päätteeksi saatetaan todeta, että pitäisi lähteä remontoimaan heti, ja näytetään asiakkaalle kuvatkin todisteeksi huonosta kunnosta. Asiaan perehtymättömälle nämä kuvat eivät kerro kuitenkaan mitään.

Jokelan vanhaan kotitaloon tehtiin taannoin ilmainen hormikuvaus ja todettiin, että hormi olisi pinnoituksen tarpeessa.

– Toki vanha piipussa oli kulumaa, mutta pinnoittamisen tarvetta siinä ei vielä ollut. Savupiipun kunto on muuten asia, josta kannattaa kysyä nuohoojalta. Talot nuohotaan kerran vuodessa ja yleensä nuohooja kertookin, jos piippu pitää pinnoittaa, Jokela vinkkaa.

Myös hinta saattaa olla tarjouksissa vertailukelvoton yleiseen hintatasoon nähden.

– Jos normaalikokoisen omakotitalon käyttövesiputket uusitaan, hinnan pitäisi liikkua 6 000 – 8 000 kieppeillä, ja siihen pitäisi sisältyä myös uudet hanat. Jos tarjous liikkuu 15 000 – 20 000 kieppeillä, siinä on jo yli puolet liikaa.

Asiantuntija tilaajan oikeana kätenä

Mistä tilaajan oman, puolueettoman asiantuntijan sitten voi löytää?

– Siinähän se ongelma saattaakin juuri olla. Rakennusmestarit ja vastaavia palveluja tuottavat henkilöt ovat niitä, joilla on asiantuntemusta tällaisiin arviointeihin. Myös me PRKK:ssa tarjoamme tällaista palvelua niin jäsenillemme kuin ei-jäsenillemme. Talon kokonaisremontin kartoitus on 400 euron tuntumassa, jäsenille noin 300 euroa. Järjestämme myös kursseja ja iltakoulutuksia, jotka ovat asiakkaille ilmaisia.

Myös omakotitalon remontissa tulisi Jokelan mukaan olla valvoja mukana. Olisi hyvä myös, jos remonttia valvoisi sama henkilö, joka on ollut kartoituksessa ja sopimuksen tekemisessä mukana. Tällä tavalla voitaisiin estää muun muassa keskeneräisestä työstä laskuttaminen.

– Kaikki firmat pystyvät tekemään työn hyvin, kunhan vain sopimukset on tehty oikein ja työ valvotaan oikein. Jos ongelmia ilmenee, pystytään tällöin varmistamaan, että ne tulevat myös hoidetuksi.

Omakotipuolella kuitenkin vielä harva käyttää omaa arvioijaa ja valvojaa, vaikka se olisikin pieni menoerä ison remontin kuluissa ja voisi estää monet murheet.

– Omakotipuolella luotetaan edelleen ihmisen sanaan. Kaikki pitäisi kuitenkin varmistaa sielläkin, kuten muuallakin. Ei teollisuudessakaan osteta uutta konetta ilman, että insinöörit ovat ensin tutkineet tarjolla olevan koneen huolellisesti.

Jokela toteaa, etteivät väärinkäytökset suinkaan koske kaikkia firmoja. Suurin osa tekee työnsä hyvin, ja väärinkäytökset ovat vähäisessä osassa.

– Mutta kun toimijoita on paljon ja ammattilaiset loppuvat, kaikenlaista viheltäjää voi päätyä työmaille eivätkä firmat ehdi valvomaan kaikkien toimia, on asiakkaan parempi olla valppaana ja turvata oma selustansa.

Ikäihmiset kovan markkinoinnin kohteena

Tampereella asuvan Timo Mustosen talon vesikattoremontti ei mennyt sovitun mukaisesti eivätkä valitukset remontin tehneen yrityksen suuntaan auttaneet asiaa. Yritys ei myöntänyt tehneensä mitään vääriin. Suhtautuminen oli Mustosen mukaan muutenkin hyvin yliolkaista ja jopa alentuvaa. Mustonen arvelee tämän johtuneen siitä, että he ovat vaimonsa kanssa jo lähes 80-vuotiaita.

– Varsinkin sen jälkeen, kun olet laskusi maksanut, olet aina väärässä. Harmittaa tietysti, mutta ainut mahdollisuus selvittää tätä asiaa olisi oikeusteitse, ja se on pitkä ja kallis tie.

Lisääntyvä osuus omakotitaloasujista alkaa olla iäkkäitä, ja juuri iäkkäät ovat Mustosen mukaan alttiita yhä kovemmalle markkinoinnille.

– On hyvin paljon ihmisiä, jotka eivät tiedä rakentamisesta mitään. Mitä enemmän ikää tulee, sitä innokkaammin markkinoijat tuntuvat käyvän kiinni, ja markkinointiin liittyy usein vielä pelottelu, ja päätöstä vaaditaan siltä istumalta. Ihminen joka ei ymmärrä asiasta mitään, tökkäisee nimensä paperiin alle. Ei ole ketään, joka sanoisi, että älä hätäile.

Mustonen mielestä tällaiseen kaupusteluun pitäisi kiinnittää enemmän huomiota ja muistuttaa ihmisiä siitä, ettei kalliita remontteja tilata noin vain.

– Nykyään pitää aina varmistaa kaikki ja jos itsellä ei ole rakentamiseen liittyvää ymmärrystä, pyytää jotakin ammatti-ihmistä avuksi, hän neuvoo.

Teksti: Tiina Raatikainen
Kuva: Pixabay