Kaikki kotityöt voi ostaa myös palveluna

Kotityöpalveluilla laaja kirjo
Kotityöpalveluilla laaja kirjo

Kotiin voi tänä päivänä ostaa kaikenlaisia palveluja siivouksesta pihatöihin ja kotieläinten hoitoon. Palvelun tarjoajaa valittaessa kannattaa kuitenkin varmistaa, että yrittäjä on hoitanut lakisääteiset velvoitteensa ja että yritys on ylipäänsä olemassa.

Kotityöpalvelualat kattavat laajan kirjon erilaisia kotitalouksille tuotettuja palveluja: puhtauspalveluja, pihanhoitopalveluja, ruoanvalmistuspalveluja, lemmikkieläinten hoitopalveluja, talonmiespalveluja, remonttipalveluja, tekstiilien huoltopalveluja, asiointi- ja avustamispalveluja. Ylipäänsä kaiken, mitä kotitaloudessa tehdään, voi ostaa palveluna.

– Puhdistuspalvelut ovat yleisimmin käytettyjä palveluja, samoin remonttipalvelut. Myös pihatöitä teetetään paljon, toteaa Suomen kotityöpalveluyhdistys ry:n puheenjohtaja Eija Lenkkeri.

Suomen kotityöpalveluyhdistys perustettiin kymmenen vuotta sitten, kun alalle alkoi tulla yrityksiä kuin sieniä sateella. Yhdistyksellä haluttiin korostaa yrittäjämäistä yrityksen pyörittämistä ja tuoda tasalaatuisuutta alalle.

Kymmenen vuotta sitten myönnettiin ensimmäiset kotityöpalvelun sertifikaatit. Ne myöntää Suomen kotityöpalveluyhdistyksen hallinnoima riippumaton kotityöpalvelun laatulautakunta. Lautakunta koostuu muun muassa niiden oppilaitosten edustajista, jotka ovat olleet kehittämässä sertifikaattiin liittyvää laatujärjestelmäkoulutusta ja laatuserfiointia. Laatusertifioinnissa varmistetaan muun muassa, ettei yrittäjällä ole verovelkaa ja että lakisääteiset velvoitteet on hoidettu.

Yrittäjän yrittäjämäisyys

Asiakkaan kannalta merkityksellistä on yrittäjän luotettavuus ja esimerkiksi se, että yrityksen vakuutukset ovat kunnossa: vastuuvakuutus on hoidettu ja työntekijät on vakuutettu tapaturmien varalta. Jos remontin tai siivouksen yhteydessä särkyy jotakin tai työntekijälle sattuu tapaturma, kuka korvaa sen? Sertifikaatti on merkki siitä, että nämä asiat ovat olleet asianmukaisesti hoidetut ainakin sertifikaatin myöntämisen aikaan.

– Muussa tapauksessa yrittäjän tiedot kannattaa tarkastaa ennen sopimuksen tekemistä. Jopa yrityksen olemassaolo on hyvä tarkastaa ennen palvelun ostoa, Lenkkeri sanoo.

Koti on kaikille tärkeä paikka. Kun päästetään vieras ihminen kotiin ja annetaan hänelle avain, on tärkeää, että häneen ja hänen toimintatapoihinsa voidaan luottaa. Asiallisesti toimiva yritys ja sen työntekijät eivät esimerkiksi päästä asukkaan kotiin ketään ulkopuolisia remontin tai siivouksen aikana.

– Asiakkaan avainten käsittelyn ja säilytyksen tulisi myös olla huolellista. Avaimia tulisi säilyttää niin, ettei kukaan ulkopuolinen saa niitä otettua. Ne eivät esimerkiksi saa olla laukun pohjalla niin, että jokaisessa on nimilappu ja osoite.

Sopimukset tulisi Lenkkerin mukaan aina tehdä kirjallisina. Kirjalliset sopimukset ovat molempien osapuolten etu mahdollisissa riitatilanteissa. Sopimuksessa tulisi sopia paitsi tehtävästä työstä myös palveluun käytettävästä ajasta ja hinnoista. Asiakkaan etu on myös se, että hän tietää palveluntuottajan laskutuskäytännöt ja laskutusajankohdan.

– Joissakin tapauksissa on saattanut käydä niin, että lasku on tullut vasta vuoden päästä, kun ”on unohdettu laskuttaa”. Tämä ei asiakkaankaan kannalta ole aina mukavin vaihtoehto, Lenkkeri toteaa.

Yrittäjän kanssa kannattaa sopia myös siitä, että tämä toimittaa asiakkaalle tämän maksamista palveluista tositteen erittelyineen kotitalousvähennyksen hakemista varten. Monet yrittäjät myös auttavat asiakkaitaan kotitalousvähennyksen hakemisessa.

Ketkä palveluja käyttävät?

Lenkkerin mukaan nuoremmat ikäryhmät suhtautuvat palvelujen käyttöön luontevammin kuin vanhemmat ikäluokat. Heistä on luonnollisempaa ostaa palveluja kotiin ja työllistää siten muita. Vanhemmalla ikäpolvella esiintyy vielä ajattelua, että kotityöt pitäisi pystyä tekemään itse.

Ruuhkavuosina nuoremmilla voi kuitenkin olla tilanne, että asumisvelkaa on niin paljon, ettei ole varaa ostaa palveluja, vaikka niille olisikin tarvetta. Lenkkeri toteaa, että kotitalousvähennystä on tällä hetkellä mahdollista käyttää paitsi itselle ostettuihin palveluihin myös vanhemmille ja isovanhemmille ostettuihin palveluihin.

– Olemme ajaneet sitä, että kotitalousvähennystä voisi hyödyntää myös aleneviin polviin. Toisin sanoen vanhemmat voisivat ostaa ruuhkavuosia elävän jälkeläisensä perheelle esimerkiksi siivouspalvelua. Vielä tämä ei siis kuitenkaan ole mahdollista.

Vaikka nuoret suhtautuvatkin luontevammin palveluiden käyttöön, väestön ikääntyessä yhä useammat iäkkäät omakotitaloasujat ovat alkaneet käyttää palveluja. Lenkkerin mukaan he tarvitsevat apua esimerkiksi lumitöiden ja muiden raskaiden pihatöiden tekemiseen. Tutulla yrittäjällä on luontevaa teettää jatkossa muitakin töitä.

– Palvelujen käyttö mahdollistaa omassa kodissa asumisen pidempään. Netissä asioinnin lisääntymisen myötä iäkkäämmät voivat tarvita myös digineuvontaa, verkon asiointipalvelujen käytön opettelua ja älypuhelimen käyttöä. Kaikki yrittäjämme osaavat yleensä auttaa myös näissä asioissa, Lenkkeri toteaa.

Kotitalkkarit ovat yleistyneet omakotialueilla niin iäkkäiden kuin vähemmän iäkkäidenkin keskuudessa ja heitä palkataan usein viidakkorummun perusteella.

– Naapuri palkkaa ja kehuu omaa kotitalkkariaan naapureille ja nämäkin innostuvat. Hyvin työnsä tekevän kotitalkkari voikin saada pian hyvän asiakaskunnan naapurustosta.

Kotitalousvähennys alalle tärkeä

Lenkkeri näkee kotitalousvähennyksen ehdottoman tärkeänä asiana alan yritysten toiminnan jatkuvuuden kannalta.

– Jos kotitalousvähennys poistetaan, yritykset kärsivät tästä, koska ihmiset vähentävät palvelujen ostamista. Vaarana on myös pimeän työn teetättäminen, mikä taas ei ole kenenkään etu, vähiten valtion.

Lenkkeri tuo esiin myös ikäihmisiin liittyvän aspektin. Yhteiskunnan kannalta on parempi, jos ikäihmiset voivat asua pidempään kotonaan ostamalla palveluja kotitalousvähennyksen turvin. Se lykkää ikäihmisten yhteiskunnalta tarvitsemia palveluja, koska julkiset palvelut eivät riitä takaamaan iäkkäiden hyvinvointia.

– Tosiasia on, etteivät kunnalliset palvelut riitä muutenkaan omakotitaloissa asuvan iäkkäämmän väestön auttamiseen.

Lenkkeri ei usko, että kotitalouden töitä teetettäisiin enää tänä päivänä paljoa pimeänä.

– Ehkä olen sinisilmäinen, mutta uskon, että yli 90 % alan yrittäjistä toimii virallisesti ja asianmukaisesti. Jos teetetään töitä pimeästi, vakuutus ei korvaa, jos sattuu jotakin, ja riitatilanteissa asiakkaalla ei käytännössä ole mitään oikeuksia puolellaan.

Teksti: Tiina Raatikainen
Kuvat:
Dreamstime


Kotikaranteeni ei vähennä siivouspalvelujen tarvetta

Kotien käyttöaste on noussut etätöiden ja -koulun myötä 100 prosenttiin. Normaalisti käyttöaste on 50 – 60 %, ja koti siivotaan noin kerran viikossa. Kun kotona ollaan nyt enemmän, myös siivousta tarvitaan enemmän. Näin keväisin kodeissa on lisäksi paljon ulkoa tulevaa pölyä, irtolikaa ja hiekkaa.

Viruksen ollessa liikkeellä myös perussiivousta tehokkaampi siivous on tarpeen. Etenkin jos kotona on sairaita, olisi hyvä käyttää osaavaa ammattisiivousta, jotta haittamikrobeja saataisiin poistettua.

– Ammattilainen on kuitenkin ammattilainen. Siivoojan käyntihetken voi käyttää vaikkapa ulkoiluun, Eija Lenkkeri Suomen kotityöpalveluyhdistyksestä toteaa.

Ammattitaitoisia siivoojia löytää Suomen kotityöpalveluyhdistyksen sivuilta:
kotityopalvelut.fi (Sertifioidut yritykset)

Teksti: Tiina Raatikainen

Jaa: